EN

Alkoholio ir tabako gaminių reklamos draudimų gairės

Pagal Alkoholio kontrolės įstatymą ir Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymą, Lietuvoje alkoholio ir tabako gaminių reklamai taikomas absoliutus draudimas. Šios sąlygos galioja ir nuomonės formuotojų komunikacijai.

2020 m. gruodžio mėn. Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas pristatė Alkoholio ir tabako reklamos socialiniuose tinkluose gaires nuomonės formuotojams, aktualias prekių ženklams, reklamos tarpininkams bei nuomonės formuotojams.

Kokie atvejai yra laikomi reklama?

Alkoholio reklama yra laikoma bet kuria forma ir bet kokiomis priemonėmis skleidžiama informacija, susijusi su įmonių komercine, ūkine bei finansine veikla, kuria skatinama įsigyti ir (ar) vartoti alkoholio produktus.

Atvejai laikytini alkoholio reklama:

  • Finansinis atlygis už reklamą. Įmonė užsako iš nuomonės formuotojo alkoholinio gėrimo, jo prekės ženklo reklamą, sumoka už reklamos skleidimą sutartą sumą daiktais, ar kita nauda ateityje, o influenceris sukuria reklamą ir ją paviešina.
  • Nemokamos prekės (dovanos). Įmonė padovanoja nuomonės formuotojui alkoholinj gėrimą, kurio nuotrauka ar žodine informacija apie alkoholinį gėrimą jis pasidalina savo socialinio tinklo profilyje.
  • Renginiai ir kelionės. Nuomonės formuotojas dalyvauja renginyje, jį transliuoja socialiniame tinkle, transliacijos metu atpažįstami įvairūs alkoholiniai gėrimai, alkoholinių gėrimų prekių ženklai.
  • Alkoholio rodymas maitinimo įstaigoje. Nuomonės formuotojas transliuoja, kad yra kavinėje, bare ir pan., pateikia nuorodą (bet kokia forma) į konkrečią vietą, transliacijos metu sekėjas mato ar gali suprasti, kad vartojami alkoholiniai gėrimai. Už informacijos apie kavinę, barą ar pan. viešinimą nuomonės formuotojas gavo finansinės ar kitos naudos, ar jos gaus ateityje.
  • Nealkoholinio gėrimo, turinčio alkoholinį analogą, reklama. Įmonės užsakymu nuomonės formuotoias viešina informaciją apie nealkoholinį gėrimą, kurio ženklinimas yra panašus ar analogiškas alkoholiniam gėrimui.

Tabako gaminių ir (ar) susijusių gaminių reklama laikoma bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis skleidžiama informacija apie tabako gaminius ir (ar) susijusius gaminius, tiesiogiai ar netiesiogiai skatinanti įsigyti ir (ar) vartoti tabako gaminius ir (ar) susijusius gaminius. Priešingai nei alkoholio reklamos atveju, nebūtina sąsaja su konkretaus ūkio subjekto komercine veikla.

Susijusiais tabako gaminiais apibrėžiamamos elektroninės cigaretės, pildyklės, žoliniai rūkomieji gaminiai.

Atvejai laikytini tabako reklama:

  • Finansinis atlygis už reklamą. Įmonės užsakymu nuomonės formuotojas savo profilyje kalba apie tabako gaminius, elektronines cigaretes, pavaizduoja ir vartoja juos, pateikia tabako ar elektroninių cigarečių pramonės atstovų prekių ženklus.
  • Prekybos vietų minėjimas. Įmonės užsakymu nuomonės formuotojas savo profilyje pateikia žodinę ar vaizdinę informaciją apie prekybos vietas, kuriose galima jsigyti ir vartoti tabako gaminius ar elektronines cigaretes.
  • Renginiai ir kelionės. Nuomonės formuotojas dalyvauja renginyje ir viešina informaciją, kurioje matyti tabako ar elektroninių cigarecių pramonės atstovų prekių ženklai, tabako gaminių ar elektroninių cigarečių vartojimas.

Susipažinti su išsamiomis alkoholio ir tabako reklamos rekomendacijomis galite Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento puslapyje.

Atsakomybė ir galiojimas

Svarbu paminėti, kad už alkoholio ir tabako reklamos skleidimą atsako visos reklamos sklaidoje dalyvaujančios pusės, t.y. nuomonės formuotojas, reklamos tarpininkas ir užsakovas.

alkoholio reklamos skleidimą taikomos baudos:

  • įmonėms – nuo 2 896 iki 28 962 eurų;
  • fiziniams asmenims – nuo 165 iki 3 000 eurų.

tabako reklamos skleidimą taikomos baudos:

  • įmonėms – nuo 1 448 iki 5 792 eurų;
  • fiziniams asmenims – nuo 165 iki 3 000 eurų.

Koks šių ribojimų tikslas?

Remiantis Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento rekomendacijomis, alkoholio ir tabako reklamos draudimo tikslas – mažinti produktų, kurie sukelia žalą žmogaus ir visuomenės sveikatai, suvartojimą.

Draudimo demonstruoti (eksponuoti) tikslas – apsaugoti nuo rūkymo ar alkoholio vartojimo vaikus arba kiek įmanoma pavėlinti amžių, kada jaunimas pradeda rūkyti ar vartoti alkoholinius gėrimus, taip pat palaikyti asmenis, kurie rūko, bet nori mesti rūkyti, arba metusius rūkyti asmenis, taip pat palaikyti asmenis, kurie vartoja, bet nori atsisakyti vartoti alkoholį, arba atsisakiusius vartoti alkoholį, taip pat sumažinti rūkymo ar alkoholio vartojimo patrauklumą, mažinti ir užkirsti kelią priklausomybei nuo tabako gaminių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių ar alkoholio, mažinti ir užkirsti kelią su sveikata susijusiai žalai ir pavojams atsirasti.

Kilus klausimams ar abejonėms dėl alkoholio, tabako reklamos draudimų, kreipkitės el. paštu: ntakd@ntakd.lt

Mes pasiruošę dirbti kartu.
susisiekite